Man-Fre: 8:00 – 18:00, Lør-Søn: 10:00 – 18:00 (etter avtale)
Døgnbemannet telefon: Velg timen din selv online

(kan også sende SMS)

Tannkjøttsykdommer (periodonti)

Hva er tannkjøttsykdommer?

Tannkjøttsykdommer er et generelt begrep og kan omfatte flere tilstander som affiserer tannkjøttet.

Når man snakker om tannkjøttsykdom kan det være snakk om:

• Gingigivitt – en overfladisk betennelse i bløtvevet rundt tennene
  • Tilbaketrekning av tankjøtt som kan affisere en eller flere tenner
  • Munnsår eller after
  • Gingival hyperplasi eller overvekst av bløtvevet rundt tennene
  • Periodontitt eller pyrea som er en betennelse i festet rundt en eller flere tenner. Denne sykdommen er den vanligste og mest utbredte formen for tannkjøttsykdommer.

Hva er periodontitt (pyrea)?

Denne sykdommen er en komplisert tilstand og ikke lett å forklare for pasienter som lider av den. Veldig mange kaller denne sykdommen ukorrekt “tannkjøttsykdom”. Dette er et overforenklet og misvisende navn.

Tannkjøttsykodmmer er noe som kan være til stede uten at pasienten er klar over det. Pyrea eller periodontitt som er den vanligste tannkjøttsykdommen. Periodontitt er en betennelse i tennenes omkringliggende vev. Betennelsen kan skyldes dårlig munnhygiene, tannstein eller andre ting som røyking. Denne betennelsen gjør at kjevebenet rundt tennene brytes ned. Om tilstanden ikke behandles, kan det føre til at tenner løsner og går tapt. Pasienter som er affisert av denne sykdommen opplever som regel forflytting av tenner, løse tenner, blødning fra tannkjøtt og dårlig lukt fra munnen.

Kontaktskjema

Anu F.
Sep 8, 2019

Fint å ha noen som tar vare på mine tenner for meg. Topp.

Nina Røkke
Sep 8, 2019

Suveren service. Har aldri sett noe slikt før. Jeg er heldig som har funnet dette tannlegesenteret.

Sina Mohebbi
Sep 8, 2019

Man kan ikke kreve noe bedre. Har du tannlegeskrekk er dette stedet for deg. Anbefales!