Vi tilbyr tannlege- og spesialisttjenester for Vinterbro, Ski, Oppegård, Ås, Nesodden, Drøbak, Vestby og Kolbotn.

man: 8:00-20:00, tir: 16:00-21:00, Ons-fre: 8:00-14:00 Lør-Søn: 10:00 - 20:00 (etter avtale)
Døgnbemannet telefon: (kan også sende SMS)404 62 000

Akutt tannbehandling

Hull på røntgen
Hull eller tannråte (karies)

Tannverk kan være svært paralyserende og anses av veldig mange som den verste smerten. Den vanligste grunnen til akutt tannverk er tannråte som har utviklet seg dypt inn i tannen og har kommet til nerven i midten av tanna (pulpitt). I denne fasen har hull/tannråte blitt så pass stort at det er behov for en rotfylling der en fjerner hele nerven i tanna og fyller tomrommet med et spesielt materiale. Denne behandlingen er svært vanlig og gjøres i 2 seanser.

Vondt i visdomstann
Betennelse rundt visdomstann
Betent tannkjøtt
Betennelse av tannkjøtt over visdomstann

Den andre vannligste grunnen til akutte smerter i munnen er visdomstenner som ikke har klart å komme rett ut (perikoronitt). Det er svært vanlig at det ikke er plass til frembrudd av visdomstenner i kjeven. Dette fører til at visdomstennene bryter delvis ut eller kanskje i feil stilling. Dette skaper et krater mot tanna foran eller mot tannkjøttet rundt der det kommer bakterier eller matrester inn og skaper en betennelse. Denne betennelsen kan være svært vond og kan forekomme med hevelse og redusert gapeevne. I en slik situasjonen er den endelige løsningen å fjerne visdomstanna.

På Vinterbro Tannlegesenter utfører vi (både tannleger og spesialister) kirurgi for fjerning av visdomstenner eller andre kompliserte fjerninger. Vi har et overordnet mål i denne typen behandling og det er: Smertefrihet under og etter inngrepet. Tannbehandlingen skal aldri være smertefull hos oss på Vinterbro Tannlegesenter.